Gå en tur med mundbind
Generelt,  Livsstil

Finde svar på om mundbind hjælper

Danmark er stadigvæk tilbageholdende med at anbefale mundbind for beskyttelse mod Covid-19, når man befinder sig i det offentlige rum. Der afventes lige nu et dansk studie der skal finde svar på om mundbind hjælper – det skal være dansk videnskab bag, før man i Danmark vil anbefale det.

Det kan dog ikke forhindre danskere i at bære mundbind for dem der føler sig tryg ved dette. Hvis muligt kan man købe nogle mundbind, eller man kan sy dem selv. Og det er muligt at lægge et filter i et syet mundbind, så det har den nødvendige beskyttelse.

Tyskland gør det obligatorisk at bære mundbind

I dag på TV-2 nyderne, kl. 09:54, fremgik følgende:

Fra mandag 27. april vil det være obligatorisk at bære mundbind i den offentlige transport og i butikker i hele Tyskland. Det skriver CNN. Den tyske forbundskansler, Angela Merkel, har længe været fortaler for, at tyskerne bærer mundbind. Coronarelaterede dødsfald i Tyskland er torsdag steget til over 5000 personer.

Flere andre lande har ligeledes gjort det obligatorisk at bære mundbind. Danmark vil finde svar på om mundbind hjælper.

Gå en tur med mundbind
Mand går en tur med mundbind

Gå en tur

Det er mange fordele ved at gå en tur. Lande der begrænser muligheden for at komme ud og gå tur, kunne anbefale at man går en tur, samtidig med at bære mundbind.

  1. At gå modvirker virkningerne for personer der let tager på i vægt

Harvard-forskere har undersøgt 32 fedmefremmende gener hos over 12.000 mennesker. De fandt frem til, at blandt undersøgelsesdeltagerne, der gik hurtigt i cirka en time om dagen, blev virkningen af ​​disse gener skåret i halve.

  1. At gå modvirker en sød tand

Et par undersøgelser fra Exeter University fandt, at en 15-minutters gåtur kan bremse lysten efter chokolade og endda reducere mængden af ​​chokolade, man spiser i stressede situationer.

  1. At gå mindsker risikoen for at udvikle brystkræft

En undersøgelse fra American Cancer Society fandt. Kvinder, der gik syv eller flere timer om ugen, havde en 14% lavere risiko for brystkræft end dem, der gik tre timer eller færre om ugen.

  1. At gå letter ledsmerter

Flere undersøgelser har fundet, at en gåtur reducerer arthritis relateret smerte. At gå 9 til 13 kilometer om ugen kan forhindre artritis i at dannes i første omgang.

  1. At gå øger immunfunktionen

En undersøgelse af over 1.000 mænd og kvinder fandt, at de, der gik mindst 20 minutter om dagen, mindst 5 dage om ugen, havde 43% færre sygedage end dem, der trænede en gang om ugen.

facemask
Brug mundbind

 

Leave a Reply

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Show Buttons
Hide Buttons